Tiedote: Kittilän kunnan 15. koronaohje

Tiedote 28.9.2010, Kittilän kunta

Kittilän kunnan koronavirustilanne syyskuussa 2020

• Kittilässä on varmistunut syyskuun lopussa kaksi koronavirustapausta. Lapin sairaanhoitopiirin alueella Covid-19 tilanne on kuitenkin vielä rauhallinen.
  • Alueella testataan väestön määrään nähden huomattavasti aktiivisemmin kuin keskimäärin Suomessa. Kittilässä testauskapasiteetti on riittävä, ja testitulokset valmistuvat 1-3 vrk:ssa.
  • Edelleen suositellaan testiin hakeutumista lievissäkin flunssa- ja vatsaoireissa: terveyskeskuksen päivystysnumero on 0400 356 498. Mikäli oireeton henkilö tarvitsee todistuksen negatiivisesta koronatestin tuloksesta esim. ulkomaanmatkaa varten, se täytyy ottaa yksityisellä puolella ja maksaa itse.
  • Koska koronavirustaudin ilmaantuvuus joissakin sairaanhoitopiireissä on nousussa, kehotetaan kansalaisia varautumaan taudin kiihtymisvaiheeseen. Kittilässä kasvomaskia suositellaan käytettäväksi julkisessa liikenteessä ja matkalla koronavirustestiin. Myös tilanteissa, joissa lähikontakteja ei voi välttää (esim. yleisötilaisuudet) kasvomaski suojaa melko hyvin pisaratartunnoilta, myös muiden kuin koronaviruksen aiheuttamien hengitystieinfektioiden osalta. Edelleen suositellaan tehostettua käsi- ja yskimishygieniaa sekä 1-2 metrin turvaväliä.

Kittilän kunnan toimenpiteet koronaviruksen aiheuttaman infektion (COVID-19) leviämisen ehkäisemiseksi

Kittilän kunnan epidemiajohtoryhmä on linjannut maanantaina 28.9.2020 seuraavasti Kittilän kunnan palvelujen osalta toimenpiteet koronaviruksen aiheuttaman infektion (COVID-19) leviämisen ehkäisemiseksi Kittilän kunnan tiloissa ja palveluissa. Toimenpiteet ovat voimassa to 1.10.2020 alkaen:

• Yleisissä Kittilän kunnan julkisissa tiloissa, kuten kunnantalossa, kouluissa, päiväkodeissa ja kirjastoissa vieraillessa tulee käyttää maskia.
  • Myös kunnan toimielinten kokouksissa sekä muissa kunnan kokoontumis- ja palvelutilanteissa suositellaan käytettävän maskeja. Asiakkaita pyydetään varaamaan palvelutilanteesiin omat maskit käyttöönsä ja hyödyntämään puhelin-, sähköposti- ja etäyhteyksiä asioinnissaan henkilökontaktien välttämiseksi.
  • Kunnan henkilökunnan tulee hyödyntää etäkokouksia mahdollisimman paljon, etätyösuositus on voimassa vuoden loppuun saakka.
  • Kittilän kunta velvoittaa työnantajana henkilöstön ottamaan Koronavilkku-sovelluksen käyttöön työpuhelimissa 1.10.2020 alkaen.

STM kehottaa kuntia tehostamaan toimiaan koronavirusepidemian kiihtymisvaiheen varalta

• Sosiaali- ja terveysministeriö on kehottanut kirjeessään 23.9.2020 kuntia, kuntayhtymiä ja sairaanhoitopiirejä, Terveyden ja hyvinvoinnin laitosta, aluehallintovirastoja sekä Ahvenanmaan maakuntahallitusta tehostamaan toimiaan koronavirusepidemian kiihtymisvaiheen varalta. Lisäksi se pyytää välittömästi tehostamaan tartuntatautilain mukaisten toimenpiteiden suunnittelua ja toteutusta alueillaan koronaviruksen aiheuttaman infektion (COVID-19) leviämisen ehkäisemiseksi.
  • Ministeriön kehotus perustuu THL:n ylläpitämään epidemian tilannekuvaan. Sen mukaan COVID-19 -tautitapaukset ovat selkeästi lisääntyneet Suomessa syyskuun aikana. On olemassa selkeä uhka siitä, että epidemia siirtyy valtioneuvoston 3.9.2020 periaatepäätöksessään tarkoitettuun kiihtymisvaiheeseen.
  • Alueelliset viranomaiset järjestäytyvät tartuntatorjunnan toimenpiteiden päätöksentekoa varten sairaanhoitopiirien johdolla. Kittilän kunnan sosiaali- ja terveystoimen johtoryhmä valmistelee asiaa Kittilän kunnan osalta.

STM:n tiedotteet

23.9.2020 Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää alueilta tiedot varautumisesta koronavirustartuntojen torjuntatoimista kiihtymisvaiheen varalta

24.9.2020 Koronavirusepidemian kiihtymisestä nähtävissä useita merkkejä – vastuullisuutta tarvitaan tartuntojen välttämiseksi

Antti Jämsén, kunnanjohtaja, Kittilän kunta, antti.jamsen@kittila.fi, puh. 040 745 9830