Tiedote: Kittilän kunta muistuttaa maskien käytön tärkeydestä

Tiedote 15.10.2020, Kittilän kunta

Kittilän kunta muistuttaa kuntalaisia, asukkaita, matkailijoita, alueen yrityksiä ja kaikkia alueella liikkuvia maskien käytöstä ja koronaturvallisuuden tärkeydestä. Kittilän kunnan julkisissa tiloissa ja kiinteistöissä vieraileville sekä palvelutilanteissa maskisuositus on ollut voimassa jo 1.10.2020 lähtien.

Lapin sairaanhoitopiirin infektioylilääkäri Markku Broas on toivonut, että saadaan aikaan lappilainen kattava kampanja maskien käyttämiseksi ja viruksen leviämisen estämiseksi. Maskeja suositellaan käytettäväksi seuraavasti:
- matkalla koronatestiin
- julkisissa liikennevälineissä
- julkisissa sisätiloissa ja yleisötilaisuuksissa, missä on paljon ihmisiä eikä turvavälejä pystytä pitämään, kuten kaupat, ravintolat, kulttuuritapahtumat yms.

Lapin sairaanhoitopiirien ohjeita kansalaisille

1. Hakeudu testiin. Jos sairastut lievästikin, mene koronatestiin ja pysyttele eristäytyneenä, kunnes vastaus tulee. Testausta tehdään matalalla kynnyksellä – varaa testiaika omasta terveyskeskuksestasi.
2. Pidä turvavälit. Pidä turvaväliä esimerkiksi kaupoissa ja muissa julkisissa sisätiloissa sekä joukkokokoontumisissa. Ylipäänsä vältä joukkokokoontumisia.
3. Käytä kasvomaskia. Kasvomaskin käyttö on huomaavaista muita kohtaan.
4. Yski oikein. Yski tai aivasta kertakäyttöiseen nenäliinaan tai omaan hihaan.
5. Pidä huolta käsihygieniasta. Huolehdi käsien pesusta tai käsien desinfektiosta useasti päivässä. Pieni käsidesipullo kulkee kätevästi taskussa!
6. Seuraa koronavirustiedotusta. Koronatilanne ei ole vielä ohi, ja sen vuoksi on edelleen seurattava tilanteen kehittymistä, noudatettava ohjeistuksia ja toimittava vastuullisesti.
7. Välitä. Ei jätetä ketään yksin, pidetään toisistamme huolta ja nautitaan elämästä.

Lähde: koronaturvallinenlappi.fi

Maskien käyttö yritysten asiakaspalvelutilanteissa

Lapin alueen matkailu- ja ravintola-alan keskeiset asiat, joita terveysturvallisen toiminnan osalta tulee huomioida, on julkaistu lokakuussa 2020. Terveysturvallisuusohjeita sovelletaan alueen matkailu- ja ravintola-alan toimintaan sekä kansainvälisen matkailun, kotimaanmatkailun että paikallisväestön palveluissa. Maskien käytöstä ohjeessa oheistetaan seuraavasti:
- Maskien käyttö koskien sisätiloissa tapahtuvaa toimintaa niin asiakkaiden kuin työntekijöiden toimesta.
- Maskien käyttö tulee ulottaa myös iltaravintolatoimintaan ja illanviettoihin.
- Asiakaspalvelussa ja asiakaskontaktissa toimivien työntekijöiden tulee käyttää kasvosuojainta, mikäli käytössä ei ole suojapleksejä.

Ohjeet ja muuta tietoa asukkaille, matkailijoille ja yrityksille löytyy sivulta Koronaturvallinen Lappi: https://koronaturvallinenlappi.fi/

Antti Jämsén, kunnanjohtaja, Kittilän kunta, antti.jamsen@kittila.fi, puh. 040 745 9830
Heidi Tanninen, johtava lääkäri, Kittilän terveyskeskus, heidi.tanninen@kittila.fi

15.10.2020