Lapsi- ja perhepalveluiden uudistamisessa olennaisena osana ovat toimivat, ajantasaiset sähköiset palvelut. Suurin osa nuorista ja lapsiperheistä on jo tottuneet asioimaan puhelimien ja omien it-laitteiden kautta, joten sähköiset palvelut ovat hyvä tuki lähipalveluiden rinnalle.
Kittilän sähköinen perhekeskus on kunnan kotisivujen Lapsiperheet ja Nuoret-kohdevalikot, joihin on kerätty lasten, nuorten ja lapsiperheiden palvelut helposti yhdestä paikasta löydettäväksi. Sivuilta löytyvät niin kunnan omat palvelut, 3. sektorin toimijoiden palvelut, erityistason palvelut, sähköiset valtakunnalliset palvelut sekä tapahtumakalenteri.
Kittilän perhekeskuksella on myös omat Facebook ja Instagram-sivut. Sivuilla on esitelty perhekeskuksen palveluita, jaettu tietoa, kerätty tapahtumakalenteria ja kerrottu Kittilän perhekeskuksen kehittämisestä.
Nuorille ja lapsiperheille suunnattu matalan kynnyksen Pyydä apua -palvelu, jota painamalla kuka tahansa voi omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat viimeistään seuraavana arkipäivänä perhekeskuksen työntekijät. Pyydä apua! on käytössä suomeksi, inarinsaameksi ja pohjoissaameksi.
Tarina-auttamisen vanhempien Enjaksa.fi palvelusta löytyy helppo ja nopea kuvallinen huolitesti, jonka mukaan näytetään huoleen liittyviä videoita. Kaikkien vanhempien videoiden arkistoon pääset suoraan ilman huolitestiä tästä. Nuorten Normaali.fi palvelusta löytyy myös kuvallinen huolitesti, jonka mukaan näytetään huoleen liittyviä videoita. Kaikkien videoiden arkistoon pääset suoraan ilman huolitestiä tästä.
Laphan Apua huoliin -chat, josta saa apua anonyymisti lappilaisten nuorten ja lapsiperheiden vanhempien huoliin. Vastaajana lappilaisia nuorten ja perheiden kanssa työskenteleviä ammattilaisia. Linkki chattiin löytyy myös Enjaksa.fi ja Normaali.fi palveluista.
- Apua huoliin Chat auki ma-ke 15-17.
- Seksuaalineuvojan chat ke klo 17-10
- Nepsy chat to klo 15-17. Joka kuukauden toinen ja neljäs torstai on tarjolla saamelaisen kulttuurin mukaista tukea, jolloin on mahdollisuus asioida suomen kielen lisäksi myös pohjoissaameksi.
Lapin Virtu.fi palveluissa on kittiläläisiä palvelevia etätoimintoja. Palveluista löytyy Kelan etäpalvelut, neuvonta- ja vertaistukipalveluita, itsehoito- ja oma-apupalveluita, linkkejä muihin esim. Mielenterveystalon palveluihin sekä yritysten sähköisiin sote-palveluihin.
Laphalta löytyy useita erilaisia sähköisiä asiointikanavia:
- Lapsiperheiden ja lastensuojelun neuvonta ja asiointi
- Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta eli huoli-ilmoitus
- Lastensuojeluilmoitus
- Yhteydenottopyyntö lastenvalvojalle perheoikeudellisiin palveluihin
- Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta ja asiointi
- Vammaispalvelujen neuvonta ja asiointi (Pohjoinen)
EKollegasta löytyy ammattilaisille suunnattuja ja kirjautumista vaativia palveluita, kuten yhteydenotto sosiaalihuoltoon tuen tarpeen arvioimiseksi ja sähköinen lastensuojeluilmoitus. Ammattilaiset voivat käyttää myös ilman kirjautumista tehtävää Lastensuojeluilmoitus -lomaketta
Kittilän kunnassa on käytössä myös muita sähköisiä palveluita:
- Varhaiskasvatuksessa on käytössä sähköiset kanavat Daisy ja eDaisy sekä kouluissa Wilma.
- Kaikki toimijat pystyvät käyttämään Teamsiä tai muuta sähköistä alustaa etäkokousten järjestämiseen.
- iPana Äitiys -palvelu on käytössä neuvolassa. iPana Äitiys -palvelussa raskaana oleva äiti voi täyttää raskauden esitiedot kotonaan tai äitiysneuvolassa yhdessä neuvolan työntekijän kanssa. Tiedot välittyvät sähköisesti tietoturvallisen yhteyden yli synnytyssairaalan iPana-järjestelmään. iPanassa on myös väkivaltaseula, jonka äidit yleensä täyttävät, isätkin halutessaan. iPana Äitiys -palvelun Digineuvola tarjoaa perheille monipuolisen paketin ammattilaisten tuottamia ilmaisia työkaluja odotuksen ja vastasyntyneen hoidon haasteisin. iPanassa on myös sähköinen tietopankki.