Rakentamislaki (RakL 751/2023) voimaan 1.1.2025
Uusi rakentamislaki astuu voimaan vuoden 2025 alussa. Uusi rakentamislaki (RakL 751/2023) korvaa nykyisen maankäyttö- ja rakennuslain (MRL 132/1999) 1.1.2025 alkaen. Maankäyttöä koskevat pykälät jäävät voimaan ja laki nimetään alueidenkäyttölaiksi (AKL 752/2023).
Ennen 31.12.2024 jätetyt lupahakemukset käsitellään jättämisen aikaan voimassa olevan maankäyttö- ja rakennuslain perusteella. Näistä luvista tehtävät päätökset veloitetaan hakemisvuoden eli 2024 voimassa olleen taksan mukaisesti, vaikka päätös tehtäisiin 2025 vuoden puolella.
1.1.2025 lähtien jätetyt lupahakemukset käsitellään uuden rakentamislain perusteella ja päätöksestä veloitetaan uuden (1.1.2025 voimaan tullen) taksan mukaisesti.
Rakentamislain 28 §:n mukaisesti nykyistä voimassa olevaa rakennusjärjestystä sovelletaan soveltuvin osin siihen saakka, kunnes uusi rakennusjärjestys on saanut lainvoiman, enintään kuitenkin kahden vuoden ajan rakentamislain voimaantulosta.
Uuden rakentamislain (RakL 751/2023) olennaiset muutokset 1.1.2025 alkaen
Rakentamislain uudet lupamuodot
Uudet lupamuodot ovat rakentamislupa, sijoittamislupa ja puhtaan siirtymän sijoittamislupa (RakL 42, 42 a §). Rakennuslupa, toimenpidelupa ja ilmoitusmenettely poistuvat lainsäädännöstä.
Rakentamislupa koostuu alueidenkäytöllisten edellytysten tarkastelusta ja olennaisten teknisten vaatimusten tarkastelusta. Rakentamislupa myönnetään ilman sijoittamisen edellytysten arviointia pelkästään toteuttamisen edellytysten perusteella, jos kysymyksessä on korjaus- ja muutostyö, jolla ei ole vaikutusta sijoittamisen edellytysten täyttymiseen.
Hakijan halutessa, kunta voi ratkaista sijoittamisen edellytysten olemassaolon erillisellä päätöksellä (RakL 43 §, 44 §). Sijoittamisen edellytyksistä on määrätty RakL 45 § asemakaava-alueella, RakL 46 § muualle kuin asemakaava-alueella ja RakL 46 § suunnittelutarvealueelle. Sijoittamisen edellytykset suunnittelutarvealueelle ”korvaa” MRL:n mukaisen suunnittelutarveratkaisun (STR).
Rakentamisluvan hakijan niin pyytäessä alueidenkäytöllisten edellytysten tarkastelu tehdään puhtaan siirtymän sijoittamisluvalla ilman asemakaavaa tai yleiskaavaa, jossa on määrätty sen käyttämisestä rakentamisluvan myöntämisen perusteena. Puhtaan siirtymän sijoittamislupaa sovelletaan laissa säädettyihin teollisuushankkeisiin.
Maisematyölupa
Maisematyölupa (RakL 54 §) säilyy lainsäädännössä.
Maisematyölupaa ei tarvita rakentamishanketta valmisteleviin välttämättömiin toimenpiteisiin, jotka liittyvät lainvoimaisen kaavan toteuttamiseen. Rakennustöitä valmistelevista toimista (kaivaminen, louhiminen ja puiden kaataminen sekä perustusten paalutustyö) tulee ilmoittaa rakennusvalvontaviranomaiselle ennen töiden aloittamista (RakL 109 §).
Rakennuksen purkamislupa ja purkamisilmoitus
Rakennuksen purkamisluvan ja purkamisilmoituksen käsittelee kunnan rakennusvalvontaviranomainen (RakL 55 §). Kunta voi myöntää luvan asemakaavalla suojellun rakennuksen purkamiseen RakL 56 §:ssä säädetyin edellytyksin.
Luvanvaraisuus
Luvanvaraisuuden rajoista on määrätty laissa ja muilta osin kunnat voivat päättää luvanvaraisuudesta rakennusjärjestyksissään. Rakennusjärjestyksessä voidaan antaa lain perusteella luvanvaraisuudesta vapautettua rakentamista koskevia määräyksiä esim. paloturvallisuudesta naapurin rajaan. (RakL 42 §, 17 §)
Rakentamisluvan hakeminen tietomallimuotoisella suunnitelmalla tai muutoin koneluettavassa muodossa
Rakentamislupaa haetaan 1.1.2026 alkaen tietomallimuotoisella suunnitelmalla tai muutoin koneluettavassa muodossa. Tiedot tulee toimittaa rakennetun ympäristön tietojärjestelmään viimeistään 1.1. 2029. (RakL 61,68 §)
Rakennuksen elinkaari ja vähähiilisyys
Uudet olennaiset tekniset vaatimukset rakennuksen elinkaaresta ja vähähiilisyydestä. (RakL 38,39 §) Laissa säädettyjen rakennusten tulee alittaa hiilijalanjäljen raja-arvo, mikä osoitetaan ilmastoselvityksellä loppukatselmuksen yhteydessä (RakL 122 §). Säännöstä sovelletaan 1.1.2026 alkaen.
Suunnittelijoiden ja työnjohtajien pätevyys
Pätevyysrekisteri suunnittelijoiden ja työnjohtajien pätevyyksille. (Laki rakentamisen suunnittelu- tai työnjohtotehtävissä toimivien pätevyyden osoittamisesta.) Suunnittelu- ja työnjohtajatehtävissä toimivilla on kaksi vuotta aikaa hakea pätevyyttä ympäristöministeriön valtuuttamalta toimielimeltä. Kahden vuoden siirtymäajan aikana pätevyys voidaan osoittaa kunnan rakennusvalvontaviranomaisen 1.1.2020 jälkeen antamalla hyväksynnällä vastaaviin tehtäviin. (RakL 195 §)
Rakentamisluvan käsittelyaika ja seuraamus määräajan laiminlyönnistä
Rakennusvalvontaviranomaisen on ratkaistava rakentamislupahakemus kolmen kuukauden kuluessa siitä, kun rakentamislupahakemus liitteineen on vireille pantu rakennusvalvonnassa ja liitteet mahdollistavat hakemuksen käsittelyn. Suunnittelutehtävältään poikkeuksellisen ja erityisen vaativan rakentamishankkeen rakentamislupahakemus sekä puhtaan siirtymän sijoittamislupahakemus on ratkaistava kuuden kuukauden kuluessa. Rakentamislupamaksua on alennettava 20 prosenttia kultakin viivästyksen kuukaudelta, jollei viivästys ole aiheutunut hakijasta. Säännös tulee voimaan 1.1.2026. (RakL 68 a §)
Luvanvaraisuuden kynnys nousee
Rakennushankkeeseen ryhtyvän vastuu lisääntyy ja rakennustyönaikainen valvonta korostuu.