Keskeiset lait ja määräykset
Rakentamislaki (Rakl) (751/2023), voimaantulo 1.1.2025 | finlex.fi
Maankäyttö- ja rakennuslaki (1.1.2025 alkaen, Alueidenkäyttölaki 752/2023) | finlex.fi
Maankäyttö- ja rakentamisasetus muuttuu rakentamislakia tukevaksi asetukseksi
Ympäristöministeriön asetukset ja ohjeet
Ympäristöministeriön on ylläpidettävä Suomen rakentamismääräyskokoelmaa, johon kootaan Rakentamislain (751/2023) nojalla annetut rakentamista koskevat säännökset ja määräykset sekä ministeriön ohjeet. Suomen rakentamismääräyskokoelmaan voidaan koota myös muita ympäristöministeriön hallinnon alaan kuuluvia sekä valtion muiden viranomaisten antamia rakentamista koskevia säännöksiä ja määräyksiä.
- Asetusten perustelumuistiot ja ohjeet löytyvät pääsääntöisesti rakentamismääräyskokoelman pääotsikoiden valikoista ja asetusten liitteistä: ym.fi/rakentaminen-ja-alueidenkaytto
- Suomen rakentamismääräyskokoelma-RakMK päivittyy rakentamislain mukaisesti sitä mukaa kun asetuksia uudistetaan ministeriössä: ym.fi/rakentamismaaraykset
- Ympäristöministeriön Rakentamislain mukaisesti säädetyt asetukset (päivitetään sitä mukaa kun asetuksia tulee).
- Ympäristöministeriön asetus purkumateriaali- ja rakennusjäteselvityksestä 1089/2024, voimaantulo 1.1.2025 | finlex.fi
- Ympäristöministeriön asetus rakennuksen ilmastoselvityksestä ja rakennustuoteluettelosta 1027/2024, voimaantulo 1.1.2026 | finlex.fi
- Ympäristöministeriön asetus asuin-, majoitus- ja työtiloista 631/2024, voimaantulo 1.1.2025 | finlex.fi
- Laki Rakentamisen suunnittelu- tai työnjohtotehtävissä toimivien pätevyyden osoittamisesta 812/2023, voimaantulo 1.1.2025 | finlex.fi
- Valtioneuvoston asetus rakentamisen suunnittelutehtävien ja työnjohtotehtävien vaativuusluokkien määräytymisestä sekä tehtävissä edellytettävistä koulutuksista 1063/2024, voimaantulo 1.1.2025 | finlex.fi
- Laki rakennetun ympäristön tietojärjestelmästä 23.3.2023/431, muuttuu | finlex.fi
Rakennusvalvonnan taksat
Rakennusvalvonnan taksat | kittila.fi
Rakennusjärjestykset
Rakentamislain 28 §:n mukaisesti nykyistä voimassa olevaa rakennusjärjestystä sovelletaan soveltuvin osin siihen saakka, kunnes uusi rakennusjärjestys on saanut lainvoiman, enintään kuitenkin kahden vuoden ajan rakentamislain voimaantulosta.
Ajantasainen rakennusjärjestys
Rakennusvalvontaviranomainen on päättänyt 23.1.2024 aloittaa rakennusjärjestyksen laatimisen Kittilän kunnassa. Maankäyttö- ja rakennuslain muuttuessa Rakentamislaiksi 1.1.2025, on rakennusjärjestystä muutettava vastaamaan uutta lainsäädäntöä. Lakiuudistus on saamassa useita korjaussarjoja ja asetusta ei ole vielä vahvistettu. Uusi rakennusjärjestys tuodaan lautakuntakäsitelyyn alkuvuodesta 2025 ja pyritään saamaan valtuustolle vahvistettavaksi touko-kesäkuussa 2025.
Lue lisää: Rakennusjärjestys 2025 | kittila.fi
Vanhentuneet rakennusjärjestykset
Linkit aikaisempiin, vanhentuneisiin rakennusjärjestyksiin:
Muut määräykset
Ympäristöön liittyvät lupa-asiat | kittila.fi
Jätehuoltomääräykset (Lapeco) | kittila.fi
Terveydensuojelumääräykset, Tunturi-Lapin ympäristöterveydenhuolto | tunturilapinyth.fi
Rakentamisen tarpeellisia yhteystietoja
Levin Vesihuolto Oy | levinvesihuolto.fi, Levin asemakaava-alueet/toiminta-alue
Kittilän Vesihuolto osuuskunta | kittilanvesi.com, Kittilän kirkonkylän ja Pakatin alueet/toiminta-alue
Tunturi-Lapin Vesi Oy | tunturilapinvesi.fi, Ylläsjärven ranta-asemakaavoitetut alueet/toiminta-alue
Kittilän Aluelämpö Oy | aluelampo.fi, Kittilän kirkonkylä aluelämpöverkon asiat
Adven Oy, Kaukolämpö Levi | adven.com, Levin asemakaava alueet, aluelämpöverkon asiat
Rovakaira Oy | rovakaira.fi, sähkön jakeluverkko, koko Kittilän kunta.
Rakennusvalvontaviranomaisen delegointipäätökset
Kittilän kunnanvaltuusto on (18.12.2024 § 120) päätöksellään uudistanut kunnan hallintosääntöä ja samalla päivittänyt myös rakennus -ja ympäristölautakunnan tehtävät ja toimivallan osalta vastaamaan RakL 751/2023 mukaisia vaatimuksia. Voimaantulo 1.1.2025.
Rakennus- ja ympäristölautakunnan tehtävistä ja toimivalloista on säädetty hallintosäännön 32 §:ssä. Viranhaltijoiden toimivallasta säädetään hallintosäännön 35 §:ssä.
Toimivallan edelleen siirtämisestä on säädetty hallintosäännön 36 §:ssä.
Kunnan ajantasainen hallintosääntö: Hallintosääntö | kittila.fi
Rakennus- ja ympäristölautakunnan delegoinnit viranhaltijoille (rakennustarkastajat)
Rakennus- ja ympäristölautakunta on päätöksellään 24.10.2024 § 151 delegoinut rakennustarkastajille toimivallassaan olevia asioita seuraavasti.
Rakennus- ja ympäristölautakunnan delegointipäätös 24.10.2024 § 151
Lomakkeet
Lomakkeet täydentävät lupapisteen hakemusta sekä rakentamisen aikaista valvontaa. Lomakkeet täydennetään ja tallennetaan lupapisteen hankkeelle.
Lomakkeet 1.1.2025 alkaen | kittila.fi (lomakkeita tullaan lisäämään tähän)
Maankäyttö- ja rakennuslain aikaiset lomakkeet 1.1.2000 - 31.12.2024 | kittila.fi
Ylimääräinen loppukatselmus
Jos loppukatselmus jäänyt pitämättä Maankäyttö- ja rakennuslain aikana (1.1.2000 – 31.12.2024), tarvitaan ylimääräinen katselmus.
Lue lisää sivulta Loppukatselmus jäänyt pitämättä | kittila.fi
Maalämpö
Lue lisää sivulta Maalämpö | kittila.fi
Hulevedet
Lue lisää sivulta Hulevedet | Kittila.fi
Naapurien kuuleminen ja suostumus
Lue lisää sivulta Naapurien kuuleminen ja suostumut | kittila.fi
Puiden kaataminen
Asemakaavoitetun kiinteistön tontilta tai rakennuspaikalta voidaan kaataa puita ilman maisematyöluvan RakL 53 § hakemista tiettyjen ehtojen täyttyessä.
Lue lisää sivulta Puiden kaataminen | kittila.fi
Vapaa-ajan rakennuksen muuttaminen vakituiseen käyttöön (käyttötarkoituksen muutos)
Vapaa-ajan asunnon käyttötarkoituksen muuttaminen vakituiseksi asunnoksi
Täältä löydät tietoa loma-asunnon käyttötarkoituksen muuttamisesta ja tarvittavasta lupamenettelystä. Prosessi alkaa aina kohteen lähtökohtien selvittämisellä, eli rakennuspaikan ja rakennuksen teknisten ominaisuuksien tarkastelulla.
Aiheeseen liittyvät keskeiset määräykset ja ohjeet
Rakentamislaki (RakL) 21.4.2023/751, Voimaan 1.1.2025
Suomen rakentamismääräyskokoelma (RakMK)
Ympäristöministeriön asetus rakennuksen energiatehokkuuden parantamisesta korjaus- ja muutostöissä (YmA 4/13)
Ympäristöministeriön asetus rakennuksen energiatehokkuuden parantamisesta korjaus- ja muutostöissä annetun ympäristöministeriön asetuksen muuttamisesta (YmA 2/17) 1 a §
Ympäristöministeriön asetus asuin-, majoitus- ja työtiloista (YmA 631/2024)
Ympäristöministeriön asetus rakennuksen käyttöturvallisuudesta (1007/2017)
Valtioneuvoston asetus rakenuksen esteettömyydestä (241/2017)
Valtioneuvoston asetus talousjätevesien käsittelystä viemäriverkostojen ulkopuolisilla alueilla (VnA 157/2017)
Sosiaali- ja terveysministeriön asetus asunnon ja muun oleskelutilan terveydellisistä olosuhteista sekä ulkopuolisten asiantuntijoiden pätevyysvaatimuksista (Asumisterveysasetus 545/2015)
Valtioneuvoston päätös melutason ohjearvoista (VnP 993/1992)
Ympäristönsuojelulaki (527/214)
Kunnan rakennusjärjestys
Asunnon määritelmä
Asuinhuoneiston huoneistoalan on oltava vähintään 20 neliömetriä ja vähimmäiskorkeuden tulee olla 2,5 metriä (pientalossa 2,4m). Vähäinen osa huonekorkeudesta (20%) voi olla pienempikin, ei kuitenkaan alle 2,2 metriä. Asuinhuoneen huonealan on oltava vähintään 7 neliömetriä ja ikkunan valoaukon vähintään 1/10 huonealasta.
Asuinhuoneistossa on oltava toiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset tilat lepoa, oleskelua ja vapaa-ajan viettoa, ruokailua ja ruoanvalmistusta, hygienian hoitoa sekä asumiseen liittyvää välttämätöntä huoltoa ja säilytystä varten. (YmA 631/2024), Asumisterveysasetus (545/2015) määrittää asunnolle asetettuja vaatimuksia.
Käyttötarkoituksen muutoksen edellytykset
Luvanhaku ja lupamenettelyt:
Kun vapaa-ajan asunnon käyttötarkoitus halutaan muuttaa pysyvään asumiseen, tulee ennen rakentamisluvan (RakL 42 §) hakua varmistaa rakennusvalvonnasta, edellyttääkö hanke poikkeamislupaa (RakL 57 §) tai kaavamuutosta. Myös kunnan rakennusjärjestys on tarkistettava.
Lupaharkinta tehdään aina tapauskohtaisesti, kunnan rakennusvalvonnan ja maankäytön viranhaltijoiden toimesta.
Luvan haku:
Luvat haetaan Lupapisteen sähköisen asioinnin kautta osoitteesta www.lupapiste.fi.
Luvan haku aloitetaan käyttötarkoituksen muutos asioissa aina jättämällä lupapisteen kautta hanketta koskeva neuvontapyyntö. Mikäli jätät hakemuksen suoraan tekee viranomainen asiassa päätöksen jätetyn aineiston pohjalta.
Lupamenettelyt:
- Vapaa-ajan asunnon käyttötarkoituksen muutos vaatii siis aina vähintään rakentamisluvan (RakL 42 §)
- Jos kyseessä on rakennuspaikka, jonka alueella on oikeusvaikutteinen yleiskaava tai asemakaava, jossa rakennuspaikka on osoitettu loma-asumiseen eikä vakituiseen asumiseen, tarvitaan: Poikkeamislupa ja rakentamislupa (poikkeaminen kaavassa osoitetusta käyttötarkoituksesta)
- Jos rakennuspaikka sijaitsee kaavoittamattomalla ranta-alueella, tarvitaan: Poikkeamislupa ja rakentamislupa (poikkeaminen ranta-alueen suunnittelutarpeesta, alueidenkäyttölain 72 §)
- Jos kyseessä on ranta-alueen ulkopuolinen, eli ns. kuivan maan rakennuspaikka, joka sijaitsee suunnittelutarpeen mukaisella kaavoittamattomalla alueella, tarvitaan: Rakentamislupa, minkä yhteydessä tarkastellaan sijoittamisen edellytysten täyttyminen. Sijoittamislupaa voi hakea myös erikseen ennen rakentamisluvan hakemista.
Myönteisen poikkeamisluvan tai erillisen sijoittamisluvan saamisen jälkeen tulee hakea rakentamislupa, jolla loma-asunnon käyttötarkoitus muutetaan vakituiseksi asunnoksi.
Seuraavassa on esitelty ne RakL:n mukaiset keskeiset vaatimukset/ehdot, joita vapaa-ajan asunnon käyttötarkoituksen muutos pysyvään asumiseen edellyttää. Listaus ei ole kaiken kattava.
Rakennuspaikan ominaisuuksien tarkastelun keskeiset ehdot:
- Rakennuspaikan tulee olla kooltaan ja muodoltaan riittävän suuri, vähintään 3000 m2 (rakennusjärjestys).
- Rakennuspaikalla tulee olla lain mukainen jätevesijärjestelmä, mikäli keskitettyyn jätevesiverkostoon liittyminen ei ole mahdollista
- Rakennuspaikalla tulee olla saatavissa riittävästi hyvälaatuista talousvettä.
- Rakennuspaikan tulee sijaita hyvän tieyhteyden varrella, ympärivuotisesti pelastus- ja huolto ajoneuvojen saavutettavissa
- Rakennuksen sijoittuminen tontilla (etäisyys esim. rantaviivaan, naapuriin kts. rakennusjärjestys).
- Rakennus ei saa sijaita tulvavaarallisella alueella. (mitoitus 1/100a)
Jos edellä mainituissa edellytyksissä on puutteita (esim. jätevesijärjestelmässä), voidaan tarvittavat muutos- ja korjaustoimenpiteet asettaa lupapäätöksen ehdoiksi.
Rakennuksen teknisten ominaisuuksien tarkastelu:
Rakennusteknisen tarkastelun tavoitteena on varmistaa loma-asunnon soveltuvuus vakituiseen asumiseen. Soveltuvuuden vakituiseen asumiseen ratkaisee rakennusvalvonta. Uudemmat loma-asunnot täyttävät todennäköisimmin vakituisen asuinrakennuksen vaatimukset.
Jos kohde on jo rakentunut loma-asunto tai aiemmin vakituiseksi asunnoksi rakennettu talo, ei teknisiä ominaisuuksia koskevat vaatimukset ole yhtä tiukat, kuin rakennettaessa uutta asuinrakennusta. Kuitenkin olemassa olevankin loma-asunnon tulee täyttää rakentamislaissa säädetyt olennaiset tekniset vaatimukset, jotta käyttötarkoituksen muuttaminen voidaan sallia (rakentamislaki, 4 luku (29 § - 40 §).
Energiatehokkuus ja ilmanvaihto
Energiatehokkuutta on parannettava, jos se on teknisesti, toiminnallisesti ja taloudellisesti toteutettavissa. Taloudellisessa tarkastelussa tarkastelujaksona on käytettävä asuinrakennuksissa 30-vuotta (YmA 2/17).
Suojellun rakennuksen osalta mahdolliset vaatimukset tulee varmistaa rakennusvalvonnasta.
Vaatimus ei koske rakennusta, jonka kerrosala on alle 50 neliömetriä. Asuintiloja säätelee asumisterveysasetus (545/2015).
Vaihtoehdot energiatehokkuuden parantamiseen (YmA 4/13):
- Rakennusosakohtainen parantaminen. Ulkoseinien ja yläpohjan U-arvon parantaminen puolella, kuitenkin vähintään 0,6 w/(m2K) tai parempi. Mikäli ikkunat ja ovet uusitaan 1,0 w/(m2K). Vanhoja ikkunoita ja ulko-ovia korjattaessa on lämmönpitävyyttä parannettava mahdollisuuksien mukaan.
- Standardikäyttöön perustuvan energiakulutuksen pienentäminen, vaatimus nettoalalle 180 kWh/m2.
- E- luvun parantaminen 20 % alkuperäiseen ratkaisuun verrattuna (sovelletaan uudisrakentamisessa käytettävää E-luvun laskentaa, mukana myös energiamuodon kerroin).
Teknisten järjestelmien tulee täyttää YmA 2/17 § 5 vaatimukset, kun niitä peruskorjataan, uudistetaan tai uusitaan. Ilmanvaihdon oikea toiminta ja riittävä tuloilman saanti tulee pätevän asiantuntijan varmistaa vaikkei järjestelmää muuteta. Ilmanvaihdon ulkoilmavirran tulee tällöin olla käytön aikana vähintään 0,35 dm3/s neliömetriä kohden kaikissa asuinhuoneissa asetuksen asumisterveysasetuksen 545/2015 mukaisesti.
Terveellisyys ja turvallisuus
Rakennuksen tulee olla riittävän luja, terveellinen ja turvallinen rakennuksen sisäilma, kosteus-, lämpö- ja valaistusolosuhteet, sekä vesihuolto huomioon ottaen.
Rakennus tulee varustaa sähköverkkoon kytketyllä palovaroittimella.
Rakennuksesta on oltava vähintään 1 uloskäytävä ja varatie kustakin kerroksesta.
Rakennus on varustettava sammutuspeitteellä ja riittävällä alkusammutus valmiudella (vähintään 6 kg alkusammutin)
Ääniolosuhteet
Rakennuksen ääneneristys, melun- ja tärinäntorjunta ja ääniolosuhteet sekä virkistykseen käytettävien rakennuksen piha- ja oleskelualueiden, sekä oleskeluun käytettävien parvekkeiden meluntorjunta ja ääniolosuhteet on suunniteltava ja toteutettava siten, että ääniympäristöstä ei aiheudu asukkaille haittaa.
Melutaso ei saa ylittää ulkona melun A-painotetun ekvivalenttitason (LAeq) päiväohjearvoa 55 dB (klo 7–22) eikä yöohjearvoa (klo 22–7) 50 dB. Ulkoa tulevan melun tulee alittaa sisällä melun A-painotetun ekvivalenttitason (LAeq) päiväohjearvon (klo 7–22) 35 dB ja yöohjearvon (klo 22–7) 30 dB. (VnP 993/1992).
Jätevesien käsittely viemäriverkostojen ulkopuolisilla alueilla
Jätevesijärjestelmää koskeva suunnitelma on liitettävä lupahakemukseen. Jäteveden kuormituksen lisäys, kiinteistön elinkaaren pidentäminen, ranta- tai pohjavesialue velvoittaa tehostamaan jätevesien käsittelyä. (Ympäristönsuojelulaki 527/2014).
Jätevesijärjestelmän tulee täyttää sille asetetut vaatimukset (YmA 1008/2017). Kunnan ympäristönsuojelumääräykset tulee huomioida.
Ranta-alueet
Ranta-alueilla tulee huomioida erityisesti tulvakorkeus. Mitoitus 1/100a ja jätevesien käsittely.
Jos olennaisissa teknisissä vaatimuksissa on puutteita, voidaan muutos- ja korjaustoimenpiteitä edellyttää ennen rakentamisluvan saamista tai asettaa lupapäätökselle tarvittavat ehdot.
Käyttötarkoituksen muuttamiseen tarvitaan rakentamislupavaiheessa vähintään seuraavat suunnitelmat ja selvitykset:
- Päivitetyt pääpiirustukset (asemapiirros, julkisivukuvat, pohjakuvat eri kerroksista ja kellarista, leikkauskuvat) selitteineen
- Selvitys korjaus- ja muutostöiden energiatehokkuudesta (energiatehokkuuden parantaminen huomioon ottaen)
- Selvitys rakennuksen terveellisyydestä ja turvallisuudesta: rakennuksen korjaus- tai muutostyössä
- Energiaselvitys, energiatodistus ja lämpöhäviöiden tasauslaskelma
- Todistus kiinteistön hallinnasta
- Jätevesiselvitys ja sitä koskevat suunnitelmat
Rakentamislain pykälän 91 § mukaan rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava, siitä että rakennus että rakennus suunnitellaan ja rakennetaan rakentamista koskevien säännösten ja määräysten sekä myönnetyn luvan mukaisesti. Rakentamishankkeeseen ryhtyvällä on oltava hankkeen vaativuuden mukaiset edellytykset sen toteuttamiseen.
Rakentamishankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava, että rakentamishankkeessa on kelpoisuusvaatimukset täyttävät suunnittelijat ja että muillakin rakentamishankkeessa toimivilla on heidän tehtäviensä vaativuuden edellyttämä asiantuntemus ja ammattitaito.
Käyttötarkoituksen muutostyön vaativuus: (RakL 101 §, RakL 82 § ja RakL 86 §)
Lähtökohtaisesti vähintään luokassa: (Tavanomainen).
Käyttötarkoituksen muutoksessa edellytetyt suunnittelijat: suunnittelijat tulee nimetä ennen lupapäätöstä RakL 84§.
- RakL 92 § Pääsuunnittelija
- RakL 93 § Rakennussuunnittelija
- RakL 94 § Erityissuunnittelijat (Rakennesuunnittelija ja LVI-suunnittelija)