Pyydä apua!

Lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava.

Kuva
Pyydä apua -nappi ja teksti Sähköinen palvelu lapsiperheille ja nuorille

Pyydä apua! -nappi on matalan kynnyksen yhteydenottokanava lapsiperheiden ja nuorten palveluihin. 

Nappia painamalla avautuu yhteydenottolomake, jolla voit kysyä neuvoa tai pyytää apua omaan tai läheisesi tilanteeseen liittyen. Voit asioida nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä 1–2 arkipäivän aikana. 

Yhteydenottoihin vastaavat perhekeskuksen työntekijät. Paikkakunnasta riippuen vastaajat ovat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijöitä. 

Huomioithan, että Pyydä apua! –nappi ei ole akuuttien asioiden tai hätätilanteiden hoitoon. Näissä tilanteissa ota suoraan yhteys 112 tai hyvinvointialueen sosiaalipäivystykseen 040 7266 965.

Pyydä apua! on käytössä suomeksi, inarinsaameksi ja pohjoissaameksi. Eri kieliset yhteydenottokanavat löydät osoitteesta: https://lapha.fi/pyyda-apua

Paina nappia ja pyydä apua! Siirryt suoraan lomakkeelle.

Kuva
Pyydä apua -nappi


 

Lisätietoa Pyydä apua -palvelusta

Pyydä apua-palvelu on nuorille ja lapsiperheille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Palvelun tavoitteena on tarjota tukea ja ohjata oikeanlaisen avun piiriin. Palvelu helpottaa avun pyytämistä, sillä Pyydä apua! -napin kautta yhteyttä ottaessa ei tarvitse tietää mihin palveluun tai keneen ammattilaiseen tulisi olla yhteydessä omassa asiassa. Pyydä apua –nappia painamalla kuka tahansa voi omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön.  

Nappi löytyy kunnan sivuilta Lapsiperheet valikosta sekä Lapin hyvinvointialueen sivuilta. Palvelu ohjautuu helposti täytettävälle lomakkeelle, josta valitaan ensin kotikunta. Lomakkeelle kirjoitetaan nimi tai nimimerkki, valitaan itselle sopiva yhteydenottotapa ja kirjoitetaan vapaamuotoinen viesti. Lomakkeelle ei kirjoiteta sosiaaliturvatunnusta tai muita salassa pidettäviä tietoja eikä lomake ole tarkoitettu akuuttien tai hätätilanteiden hoitoon.

Yhteydenottopyynnöt Kittilässä käsittelee perhekeskuskoordinaattori. Hän joko vastaa kysymyksiin itse tai ohjaa kysymyksen eteenpäin lasten, nuorten ja perheiden palveluiden ammattilaisille. Siksi on tärkeää, että hyväksyy lomakkeen alalaidasta, kohdan jossa sanotaan "parhaan avun saamiseksi yhteydenoton vastaanottava ammattilainen voi tarvittaessa siirtää kysymykseni toiselle lasten, nuorten ja perheiden palveluiden ammattilaiselle Lapin hyvinvointialueella, kunnassa tai kolmannella sektorilla." Yhteydenottopyynnön voi jättää mihin vuorokauden aikaan tahansa vuoden jokaisena päivänä. Yhteydenottopyyntöihin vastataan viimeistään seuraavana arkipäivänä. 

Esimerkki tilanteita, kuka ja milloin voit käyttää Pyydä apua palvelua:

  • Nuori, joka tarvitsee apua, etkä tiedä kehen ottaa yhteyttä
  • Vanhempi, joka tarvitsee tukea perheen tilanteeseen, mutta et tiedä mihin palveluun tai keneen ammattilaiseen tulisi olla ensimmäisenä yhteydessä
  • Nuori tai vanhempi, joka kaipaisi tietoa harrastusmahdollisuuksista, etkä jaksa selata netistä eri järjestäjien sivuja ja etsiä tietoja.
  • Väsynyt tai uupunut vanhempi, joka ei yksinkertaisesti jaksa etsiä tietoa, mistä saisit apua tilanteeseesi
  • Läheinen, joka haluaa kysyä neuvoa nuoren tai perheen tilanteeseen liittyen
  • Nuori tai vanhempi, voi jättää myös yhteydenottopyynnön, jollekin tietylle ammattilaiselle Kittilän lasten, nuorten tai perheiden palveluista tai 3. sektorin toimijoista.
  • Apua voi pyytää, neuvoa voi kysyä ja yhteydenottopyynnön jättää mihin kellon aikaan tahansa vuoden jokaisena päivänä, vaikka keskellä yötä.
  • Mikään asia ei ole liian pieni tai suuri, ettei siihen voisi pyytää apua palvelun kautta

Pyydä apua palveluun voi ohjautua myös vanhempien Enjaksa.fi ja nuorten Normaali.fi palvelujen kautta. Uutena palveluna, johon ohjaudutaan mm. Enjaksa.fi ja Normaali.fi sivujen kautta, on avattu Apua huoliin -chat, joka tarjoaa apua lappilaisten nuorten ja lapsiperheiden vanhempien huoliin. Chat on avoinna tiistaisintorstaisin klo 1517.


Bivdde veahki! - oktavuođaváldin bearrašiid bálvalusaide


Bivdde veahki! lea mánnábearrašiidda ja nuoraide oaivvilduvvon vuollegis šielmmá digibálvalus.
 
Sáhtát bivdit veahki, jearrat ráđi dahje bivdit ahte duinna váldit oktavuođa áššis, mii guoská iežat dahje oapmahačča dili. Dutnje vástidit mánáid, nuoraid ja bearrašiid bálvalusaid bargit. Iešguđet báikegottiin vástideaddjit sáhttet leat Lappi buresveadjinguovllu, gieldda, organisašuvnna dahje searvegotti bargit.
 
Bargi váldá duinna oktavuođa maŋimustá 1-2 árgabeaivvi siste telefovnnain dahje e-boasttain. Amma fuomášat, ahte dát ii leat oaivvilduvvon akuhta dahje heahtediliide. Dakkár diliin váldde njuolga oktavuođa 112. 

Kuva
Bivdde Veahki!

 


Kuva
Koijad ise!

 


Pyydä apua palvelu otettiin Kittilässä käyttöön tammikuussa 2022, ensimmäisenä Lapin kunnista. Palvelu on tuotettu Kittilän kunnan sekä Tulevaisuuden SOTE-keskus ja SOTE-rakenneuudistus Lapissa -hankkeiden yhteistyönä. Vuodesta 2023 alkaen palvelu on Lapin hyvinvointialueen alaisuudessa.

Tiedote 10.1.2022: Lapsiperheille ja nuorille suunnattu sähköinen Pyydä apua –nappi Kittilässä käyttöön ensimmäisenä Lapin kunnista

Ota yhteyttä
Avainsanat