Pyydä apua!

Lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava.

Kuva
Pyydä apua -nappi ja teksti Sähköinen palvelu lapsiperheille ja nuorille

Pyydä apua! -nappi on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava kunnan verkkosivuilla ja virtu.fi-portaalissa. Nappia painamalla voi omaan tai läheisen tilanteeseen pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat seuraavan arkipäivän aikana kunnan työntekijät lasten, nuorten ja perheiden palveluista.

Paina nappia ja pyydä apua! Siirryt suoraan lomakkeelle.

Kuva
Pyydä apua -nappi


Linkki palveluun Virtussa löytyy myös tältä sivulta.

Lisätietoa Pyydä apua -palvelusta

Pyydä apua-palvelu on nuorille ja lapsiperheille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Palvelun tavoitteena on tarjota tukea ja ohjata oikeanlaisen avun piiriin. Palvelu helpottaa avun pyytämistä, sillä Pyydä apua! -napin kautta yhteyttä ottaessa ei tarvitse tietää mihin palveluun tai keneen ammattilaiseen tulisi olla yhteydessä omassa asiassa. Pyydä apua –nappia painamalla kuka tahansa voi omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön.  

Nappi löytyy kunnan sivuilta kittila.fi/lapsiperheet ja palvelu ohjautuu helposti täytettävälle Virtu.fi -lomakkeelle. Lomakkeelle kirjoitetaan nimi tai nimimerkki sekä kotikunta. Seuraavaksi valitaan itselle sopiva yhteydenottotapa ja kirjoitetaan vapaamuotoinen viesti. Lomakkeelle ei kirjoiteta sosiaaliturvatunnusta tai muita salassa pidettäviä tietoja eikä lomake ole tarkoitettu akuuttien tai hätätilanteiden hoitoon.

Yhteydenottopyynnöt Kittilässä käsittelee perhekeskuskoordinaattori yhdessä varhaiskasvatuksen palveluohjaajan kanssa. He joko vastaavat kysymyksiin itse tai ohjaavat kysymyksen eteenpäin lasten, nuorten ja perheiden palveluissa. Yhteydenottopyynnön voi jättää mihin vuorokauden aikaan tahansa vuoden jokaisena päivänä. Yhteydenottopyyntöihin vastataan viimeistään seuraavana arkipäivänä. 

Esimerkki tilanteita, kuka ja milloin voit käyttää Pyydä apua palvelua:

  • Nuori, joka tarvitsee apua, etkä tiedä kehen ottaa yhteyttä
  • Vanhempi, joka tarvitsee tukea perheen tilanteeseen, mutta et tiedä mihin palveluun tai keneen ammattilaiseen tulisi olla ensimmäisenä yhteydessä
  • Nuori tai vanhempi, joka kaipaisi tietoa harrastusmahdollisuuksista, etkä jaksa selata netistä eri järjestäjien sivuja ja etsiä tietoja.
  • Väsynyt tai uupunut vanhempi, joka ei yksinkertaisesti jaksa etsiä tietoa, mistä saisit apua tilanteeseesi
  • Läheinen, joka haluaa kysyä neuvoa nuoren tai perheen tilanteeseen liittyen
  • Nuori tai vanhempi, voi jättää myös yhteydenottopyynnön, jollekin tietylle ammattilaiselle Kittilän lasten, nuorten tai perheiden palveluista tai 3. sektorin toimijoista.
  • Apua voi pyytää, neuvoa voi kysyä ja yhteydenottopyynnön jättää mihin kellon aikaan tahansa vuoden jokaisena päivänä, vaikka keskellä yötä.
  • Mikään asia ei ole liian pieni tai suuri, ettei siihen voisi pyytää apua palvelun kautta

Palvelu otettiin Kittilässä käyttöön tammikuussa 2022, ensimmäisenä Lapin kunnista. Palvelu on tuotettu Kittilän kunnan sekä Tulevaisuuden SOTE-keskus ja SOTE-rakenneuudistus Lapissa -hankkeiden yhteistyönä.

Tiedote 10.1.2022: Lapsiperheille ja nuorille suunnattu sähköinen Pyydä apua –nappi Kittilässä käyttöön ensimmäisenä Lapin kunnista

Ota yhteyttä