Lapsiperheille ja nuorille suunnattu sähköinen Pyydä apua -nappi Kittilässä käyttöön ensimmäisenä Lapin kunnista

Tiedote 10.1.2022, Kittilän kunta

Maanantaina 10.1.2022 julkaistaan kunnan verkkosivuilla ja virtu.fi –portaalissa nuorille ja lapsiperheille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava, Pyydä apua! –nappi.  Palvelu on tuotettu Kittilän kunnan sekä Tulevaisuuden SOTE-keskus ja SOTE-rakenneuudistus Lapissa -hankkeiden yhteistyönä.

Pyydä apua -palvelun tavoitteena on tarjota tukea ja ohjata oikeanlaisen avun piiriin. Palvelu helpottaa avun pyytämistä, sillä Pyydä apua -napin kautta yhteyttä ottaessa ei tarvitse tietää mihin palveluun tai keneen ammattilaiseen tulisi olla yhteydessä omassa asiassa. Pyydä apua! –nappia painamalla kuka tahansa voi omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön.  

Nappi löytyy kunnan sivuilta kittila.fi/lapsiperheet, ja palvelu ohjautuu helposti täytettävälle Virtu.fi -lomakkeelle. Lomakkeelle kirjoitetaan nimi tai nimimerkki sekä kotikunta. Seuraavaksi valitaan itselle sopiva yhteydenottotapa ja kirjoitetaan vapaamuotoinen viesti. Lomakkeelle ei kirjoiteta sosiaaliturvatunnusta tai muita salassa pidettäviä tietoja eikä lomake ole tarkoitettu akuuttien tai hätätilanteiden hoitoon.

Yhteydenottopyynnöt Kittilässä käsittelee perhekeskuskoordinaattori yhdessä varhaiskasvatuksen palveluohjaajan kanssa. He joko vastaavat kysymyksiin itse tai ohjaavat kysymyksen eteenpäin lasten, nuorten ja perheiden palveluissa. Yhteydenottopyynnön voi jättää mihin vuorokauden aikaan tahansa vuoden jokaisena päivänä. Yhteydenottopyyntöihin vastataan viimeistään seuraavana arkipäivänä. 

 

Lisätietoja:
Ritva Helin, perhekeskuskoordinaattori, Kittilän kunta, ritva.helin@kittila.fi, puhelin 040 635 3176

Pyydä apua -palvelu Kittilän kunnan verkkosivuilla