Vuoden 2024 toisessa työpajassa keskityttiin jatkokehittämään edellisissä työpajoissa nousseita nepsy aiheisia ideoita, joita ei oltu vielä viety käytäntöön.
Tuttuun tapaan työpaja aloitettiin käymällä edellisissä työpajoissa sovittujen asioiden tilannekatsausta. Kehittämisessä on tärkeää, että ammattilaiset voivat luottaa siihen, että työpajoissa kehitetyt asiat toteutuvat ja jalkautuvat arkeen.
Tilannekatsauksen jälkeen Laphan kuntoutusohjaaja kertoi meille nepsy esteettömyydestä. Sen jälkeen jakaannuttiin neljään ryhmään. Jokaisessa ryhmässä ideoitiin aiheeseen liittyen ja lopuksi sovittiin konkreettisesta toimista:
Ryhmä1: Nepsy nuoren itsenäistymisen tuki
- Kutsutaan nuorten kanssa toimijat koolle keskustelemaan ja sopimaan yhteistyöstä.
- TE- ja työllisyyspalveluille järjestetään pieni info valmiista Lapin digiNepsy klinikan nepsy työelämä materiaaleista, sekä työnhakijalle että työnantajalle.
Ryhmä2: Nepsy nuoren harrastustuki
- Infotaulut kouluilla, jossa harrastuskalenterit näkyvillä
- Keskustellaan ensi vuoden järjestöfoorumista harrastustoimintaan samanaikaisesta ilmoittautumisesta.
- Viedään nepsy tietoa harrastustoiminnan tiloihin ja vetäjille
Ryhmä3: Nepsy esteettömyys
- Nimikyltit ammattilaisille esille
- Asennekynnyksen madaltaminen aistisäätelyn pulmista, omien toimintamallien avaaminen, puheeksi ottaminen ja normalisointi esim. kutominen, vastamelukuulokkeiden käyttö yms.
- Videot eri toimintapaikoista
- Neuvolaan ja hammashoitolaan time timer ja kuvat toiminnoista
- Museoihin kuvalliset ohjeet ”saa koske” ja ”ei saa koskea”. Kotiseutumuseolla otsalamput lapsille. Mukautetaan museoissa eri ikäisille kävijäryhmille tekemistä. Esteettömyys museossa esite.
- Tapahtumatiedotukseen aina osoitteet sekä ”turvallisen tilan periaatteet” selkokielellä ja kuvatuella
- Varhaiskasvatuksen ja koulun vanhempainiltoihin etäosallistumismahdollisuus.
- Lapsiperhevalikon Nepsy osioon esteettömyyslinkkejä eri ikäkausille ja ammattilaisille
- Perhekeskuksen työpajoissakin pidettäisiin nimikylttejä, diat lähetetään ennakkoon tulijoille, ja hybriditoteutus
Ryhmä4: Nepsy lapsen/nuoren arviointimahdollisuus varhaiskasvatuksessa/koulussa
- Kokeillaan kesykortteja varhaiskasvatuksessa vahvistamaan lapsen näkökulmaa
moniammatillisessa keskustelussa - Koulussa nepsypassien käyttöön otto nepsynuorille.
- Monialaisissa tiimeissä voitaisiin koulussa käyttää yhteisenä välineenä toimintakykyarviota
oppilaan ja huoltajan näkemyksen kartoittamisessa - Toimintaterapeutti on menossa koulun johtajien palaveriin puhumaan nepsyjen huomioimisesta, siihen mahdollisesti voitaisiin kutsua myös erityisopettajia.