Vuoden 2024 ensimmäisessä työpajassa keskityttiin jatkokehittämään edellisissä työpajoissa nousseita ideoita, joita ei oltu vielä viety käytäntöön.
Tuttuun tapaan työpaja aloitettiin käymällä edellisissä työpajoissa sovittujen asioiden tilannekatsausta. Kehittämisessä on tärkeää, että ammattilaiset voivat luottaa siihen, että työpajoissa kehitetyt asiat toteutuvat ja jalkautuvat arkeen.
Tilannekatsauksen jälkeen jakaannuttiin kolmeen ryhmään. Jokaisessa ryhmässä käytiin aluksi läpi aiheen nykytilaa, sen jälkeen ideoitiin ja lopuksi sovittiin konkreettisesta toimesta:
Ryhmä1: Nuorten henkilökohtaisen tuen monialainen yhteistyö
- Etsivät kartoittavat nuoren verkoston ja kokoavat verkoston nuoren ympärille, hänen suostumuksellaan. Nuoren verkostonkartoituslomake otetaan hyötykäyttöön. Myös muut nuoren kanssa toimivat voisivat kartoittaa ja koota verkoston: lastensuojelu , sosiaalityö, oppilaitos, terveydenhoito, nuorten työpajat , terapeutit, Kolpeneen kuntoutusohjaajat, mielenterveys ja päihdepalvelut, nuorisotyö ja työllisyyspalvelut). Asia viedään myös seuraavaan Mospaan , jotta tieto tavoittaa nuorten kanssa toimivat.
- Tätä kautta saatiin lisättyä monialaista yhteistyötä ja "saman pöydän ääreen" kokoontumista myös yli 15 vuotiaiden nuorten kanssa. Nuorella kun saattaa olla asiakkuus useamman eri toimijan kanssa. Sen sijaan että hän käy jokaisen ammattilaisen luona erikseen, voidaan kokoontua yhteen ja sopia tavoitteellisesta nuoren tukemisesta.
- Walk in toimintaa kehitellään parhaillaan. Laaditaan pelisäännöt ja toimintapolut erikoistilanteissa. Ennen aloitusta järjestetään yhteispalaveri etsivien, mielenterveystoimiston, sosiaalipalveluiden ja kuraattorin kanssa.
Ryhmä2: MYR kehittely ja käytännöt sujuvammaksi
- Luovutaan paperisesta suostumuslomakkeesta. (Käytännössä on jo pitkälti luovuttu)
- MYR kirjataan AINA Wilmaan muistiot välilehdelle, jossa on myös suostumus täppä sekä oppilaalle että huoltajalle. Kuraattorit ja terkkarit kirjaavat omiin järjestelmiinsä, joten toivottavaa olisi, että kirjaaja olisi esimerkiksi opettaja.
- Muistiossa tulisi olla selkeästi tieto, miten asiaa seurataan, mitä on sovittu ja milloin on seuraava palaveri. Asia viedään rehtorien palaveriin ja sitä kautta käytäntöön.
Ryhmä3: Nivelvaiheyhteistyö ja tiedonkulku
- Pyritään saamaan käyttöön "osa" Daisyn ja Wilman yhdistämiseksi.
- Vanhempainiltoja siirtymävaiheissa niin, että tulevat opettajat ja oppilashuolto mukana. Näitä on ollutkin. Askelmat ohjelman mahdollinen hyödyntäminen.
- Lapset puheeksi -menetelmää otetaan vahvemmin käyttöön syksystä alkaen varhaiskasvatuksessa. Muuta käyttöä (koulun, neuvolan, sosiaalipalveluiden, mielenterveystyön ja perhetyön) suunnitellaan perhekeskuksen ohjausryhmässä.