Työpajat Nuorten henkilökohtaisentuen kehittäsmistyöpajojen sarja 5.6.23, 13.9.23 ja 8.11.23

Henkilökohtaisen tuen kehittämis-työpaja 1 :5.6.23

1. Mikä palveluissa sujuu hyvin? Parhaat/toimivat käytännöt

  • oppilaitosyhteistyö
  • nopeaa reagointia, helppoa kommunikoida, toimia yhdessä, etäopetuksen tuki parantunut,
  • saavutettavuus
  • kehittäminen yli sektorirajojen
  • tiedostetaan tarve, halu aikaansaada kehitystä, tunnettavuus
  • osaavia ammattilaisia

2. Mikä tökkii? Mikä vaatisi kehittämistä?

  • kehitysideat jäävät toteuttamatta
  • palvelut tähtäävät koulutukseen ja työhön, tuki päättyy, kun tavoite täyttyy (tuen tarve ei välttämättä pääty)
  • palvelujen päällekkäisyys
  • mielenterveyspalvelujen resurssipula
  • vammaispalvelut ei toimi
  • palveluohjaus ei toimi
  • matalan kynnyksen vertaisryhmät (ammatillisvetoisesti) puuttuvat
  • osaamista ja ymmärrystä kokonaisvaltaisen toiminta- ja työkyvyn arviointiin
  • onko resurssit kohdennettu oikein?

3. Mitä voisimme yhdessä tehdä, jotta saisimme enemmän tulosta/vaikuttavuutta?

  • sanoista tekoihin; kuka ottaa vastuun, että yhdessä suunniteltu menee käytäntöön? > kartoitetaan verkosto ja sovitaan vastuuhlö
  • oman roolin ja profession tiedostaminen
  • nivelvaiheyhteistyö (perusopetus) > tiedonkulku palvelusta toiseen
  • kehittämistyöpajat (näitä siis kannattaa jatkaa)
  • avun pyytäminen tarvittaessa muilta > eteenpäin saattaminen
  • enemmän miespuolisia työntekijöitä
  • palautteen kerääminen/saaminen/reflektointi

4. Mitä muut tahot voisivat tehdä, jotta edellytykset työhön paranisivat?  

  • peruspalveluiden toimimattomuus > lisää palveluita ja olemassa olevien turvaaminen
  • panostus ennaltaehkäisevään auttaa korjaavissa palveluissa
  • aina asiakas edellä verkostossa ja kaikessa työskentelyssä
  • tilat ja työsuhteet kuntoon
  • asuntoja; tekijöitä olisi, mutta heille ei asuntoja > jättävät tulematta
  • myös oma työvoimareservi osaamisperusteinen/vahvuuspainotteinen työnvälitys > ei vain tutkinto
  • harrastusmahdollisuudet > kokeilut, kummit, välinelainaamo, kyydit
  • lisää mahdollisuuksia vaikuttaa oman työn sisältöön, osallistaminen ja osallistuminen
  • kuuntelu ja arvostava kohtaaminen. Kukaan ei ole yhtään parempi toistaan. Vanhemmat ovat lastensa asiantuntijoita. Mikä on nuoren oma ajatus, tavoite ja päätös?
  • kiltin nuoren huomioiminen, voi olla diagnoosi, jota ei huomata, koska on kiltti, tällöin alisuoriutuu.

Keskustelusta nostoja:

  • Miten huomioidaan ammatilliseen eriytymiseen pohjautuvassa tukijärjestelmässä se, että tutun ja luotettavan tukihenkilön vaihtuminen voi olla nuorelle/asiakkaalle iso kriisi?
  • Toimintaterapian palvelut paremmin nuorten saataville – tarpeiden tunnistaminen
  • Palveluohjaus ei toimi – kuka ohjaa, kuka on vastuussa niin ettei palvelut ja verkostot toimi päällekkäin?
  • Kokonaisvaltaisen toimintakyvyn arviointi (ICF) mukana asiakkaan prosessissa alusta loppuun verkostoissa – SHL mukainen omatyöntekijä pitää nimetä jos erityisen tuen tarve.
  • Tavoitteiden asettelu ja eteenpäin vievät tavoitteet; Palvelupolku jossa jokainen toimija on tunnistanut oman vastuunsa ja valmis päästämään irti, kun tavoitteet täyttyvät
  • Suunnitelmallisuus asiakkaan palvelupolun suhteen – sen puute Kittilässä

 

Henkilökohtaisen tuen kehittämis-työpaja 2: 13.9.2023

Jakauduttiin ryhmiin pohtimaan eri teemoja. Ryhmät saivat piirtää palvelukartan tai muun hahmotuksen palvelukokonaisuudesta ja nostaa konkreettisia kehittämiskohtia, ideoita ja ajatuksia

  • Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
  • Mielenterveyden, arjen hallinnan ja hyvinvoinnin tuki
  • Valmennus kohti ammatinvalintaa, koulutusta ja työelämää

Konkreettisia kehitysideoita/toimintamalleja:

  • matalan kynnyksen palvelut, walk-in
  • perhetyön laajentaminen kouluikäisten perheille
  • tila/toiminta, yhteisöllinen tekeminen yli 18-vuotiaille; kahvilatoiminta (lukioesimerkki)
  • enemmän, ennaltaehkäisevästi panostusta ammatin valintaan; paikalliset rekrymessut, Kideve, Kittilän yrittäjät
  • MYR -käytäntö sujuvammaksi

Terveiset johtoportaalle:

  • matalan kynnyksen palvelut, Walk-in
  • pitotekijät (henkilöstön vaihtuvuus)
  • kokonaiskoordinointi?
  • ohjaamo
  • lukiolaisille asuntola, jossa aikuinen
  • MYR -käytäntö sujuvammaksi
  • Toimintaympäristö jatkuvassa muutostilassa; sote, te2024, vaihtuvat hankkeet ja työntekijät. Henkilöstö yrittää selvitä hengissä, pysyä kärryillä siitä, mitä tapahtuu, kuka koordinoi? Kuka ratkaisee ongelmat, kuka ohjeistaa?
  • Runsaasti ongelmia, jotka pitäisi ratkaista monialaisesti, mutta ei kuulu rivityöntekijöille, vaan johtajille; valtakunnallisen/alueellisen ja paikallisen tason koordinointi??

 

Henkilökohtaisen tuen kehittämis-työpaja 3: 8.11.23

Työpajassa käytiin aikaisempien perhekeskustyöpajojen tuloksia läpi. Esiteltiin uutta Oman onnensa sepät valmennusta. Kuultiin konsultatiivisesta sairaalaopetuksesta. Ja kartoitettiin ryhmämuotoisia toimintoja ja toimintamalleja jotka edistää yhteisöllisyyttä ja ehkäisee kiusaamista.

Jatkotoimenpiteinä sovittiin:

  • Miniverson ja Verson / Kiva koulun koordinaatioryhmä ja jatkuvat koulutukset Kittilässä
  • Kirjastolle tukea ja yhteistyötä nuorten kiusaamistilanteisiin
  • Esitellään työpajan tulokset ja toiveet johtoportaalle
  • Selvitellään kasvatus- ja perheneuvolan tilannetta.