Kittilän perhekeskuksen työpaja 23.1.23

Tammikuussa kokoonnuttiin työpajaan yläkoulun oppilaskuntien, tukioppilaiden ja nuorisovaltuuston edustajien kanssa pohtimaan nuorten palveluiden kehittämistä. Seuraavalla viikolla meillä oli perhekeskus ammattilaisten oma työpaja koskien samaa aihetta ja siellä esiteltiin nuorten nostamat kehityskohdat ja pohdittiin yhdessä käytäntöön vietäviä kehittämisen kohteita.

Aiheet olivat molemmissa työpajoissa samat:

▶️Opiskelun/oppimisen/koulunkäynnin tuki: Minkälaista tukea on tarjolla? Mikä palveluissa on hyvää/toimivaa? Mitä pitäisi kehittää, jotta opiskelu/oppiminen/koulunkäynti helpottuisi? Minkälaista tukea tarvittaisiin? Ideoita ja ajatuksia.

  • Nuorten nostamat kehitysasiat olivat: Nuorisotyöntekijöitä lisää. Pienryhmiin helpompi pääsy. Välituntialueiden puutteellisuus kouluremontin aikana.
  • Perhekeskuksen työpajassa ensimmäinen käytäntöön nostettava kehitysasia, jolle nimettiin myös vastuuhenkilöt, oli: Pienryhmätoiminnasta hyväksi havaittuja ryhmäyttämisen metodeja tuodaan myös muille luokille. Ryhmäyttämisen (esim. sosiaalisten taitojen ryhmät sekä kaverisuhteiden luominen ja ylläpito) avulla voidaan vaikuttaa kiusaamiseen ja syrjäytymiseen.
    • Ryhmäytyksiä on tehty 2023 vuoden aikana koulujen ja  nuorisotoimen yhteistyöllä

▶️Arjen hallinnan, mielenterveyden ja hyvinvoinnin tuki: Minkälaista tukea on tarjolla? Mikä on hyvää/toimivaa? Mitä pitäisi kehittää? Minkälaista tukea tarvittaisiin (lisää)? Ideoita ja ajatuksia.

  • Nuorten nostamat kehitysasiat olivat: Huonojen tieverkostojen vaikutus mielenterveyteen. Mielenterveysongelmiin huono avun saanti. Heikentävät asiat ovat: huumeet, päihteet, huono kaveriporukka, yksinäisyys, kiusaaminen, perhe ongelmat
  • Perhekeskuksen työpajassa ensimmäinen käytäntöön nostettava kehitysasia, jolle nimettiin myös vastuuhenkilöt, oli: Kittilän perhekeskusverkoston nuorille yksilöllisen tuen tarjoajat verkostoidaan ja kootaan yhteistyöpalaveriin, sillä on tärkeää, että toimijoilla on tietoa alueen muista toimijoista ja palveluista. Kehittämistä on myös yhteistyökäytänteissä, sillä sama nuori voi käydä tapaamassa useamman tahon työntekijää erikseen.
    • Yhteinen palaveri sovittu 6.6.23

▶️Kohti ammatin valintaa ja työelämää: Mitkä palvelut/toimintatavat auttavat oman koulutusalan ja ammatin valinnassa? Mitä pitäisi kehittää, jotta alan valinta ja pääsy omalle alalle (koulutukseen ja työelämään) helpottuisi? Ideoita ja ajatuksia.

  • Nuorten nostamat kehitysasiat olivat: Enemmän tet-kertoja, myös 7.lk. Koulun tunteja käytettäs tiedottamiseen opiskelu ja työpaikka vaihtoehdoista, esim. logistiikka, raksa, kaivosalas. Rohkaisu.
  • Perhekeskuksen työpajassa ensimmäinen käytäntöön nostettava kehitysasia, jolle nimettiin myös vastuuhenkilöt, oli: Nuorille enemmän yrittäjäkasvastusta ja yhteistyötä yrittäjien ja työpajojen kanssa eli Tutustumista eri työpaikkoihin ja yrityksiin sekä yritykset myös opon tukena koulussa. Yrittäjyyskasvastusta. Kevytyrittäjyyttä. Vierailuja ja tet-jaksoja sekä projekteja nuorille.
    • Työn alla

▶️Vapaa-ajan toiminta, harrastukset: Mitä harrastusmahdollisuuksia on hyvin/riittävästi? Mitä puuttuu? Mitä pitäisi olla lisää? Miten vapaa-ajan toimintoja/harrastuksia tulisi kehittää? Ideoita ja ajatuksia.

  • Nuorten nostamat kehitysasiat olivat: Lisää oleskelupaikkoja nuorille, parempaa paskapaperia sekä pulkkia ja pulkkamäkiä sekä pulkkiin renkaita, jolloin niillä voisi laskea myös kesällä.
  • Perhekeskuksen työpajassa nousi paljon hyviä konkreettisia asioita vapaa-ajan toimintaan liittyen ja ne sovittiin vietäväksi kaikki vapaan sivistystoimen tiimille. Esim. vapaa-aika toiminnan koordinointi, olemassa olevien tilojen hyödyntäminen, välinelainaamo, toimintaa sivukyliin tai kuljetukset sieltä keskustaan sekä vapaa-ajan toiminnan vetäjien löytämiseen liittyviä ideoita.
    • Työn alla

▶️Turvallinen ryhmä/yhteisö/kaverit: Minkälainen ilmapiiri nuorten ryhmissä on? Onko helppo hengittää? Voiko olla vapaasti oma itsensä? Ilmeneekö riitelyä, huutelua, kiusaamista tai muuta epäasiallista kohtelua? Löytyykö helposti kavereita? Kiinnitetäänkö koulussa, vapaa-ajan harrasteryhmissä ym. huomiota turvallisen ilmapiirin kehittämiseen? Miten? Mitä pitäisi tehdä turvallisen ryhmäilmapiirin kehittämiseksi?

  • Nuorten nostamat kehitysasiat olivat: Oikeaan kiusaamiseen ei kiinnitetä huomiota, mutta jos joku hakee huomiota sanomalla että heitä kiusataan se uskotaan heti eikä muiden puolta tarinasta kuunnella ollenkaan. Yläkoulussa ilmenee epäasiallista huutelua ja muuta, joka vaikuttaa ilmapiiriin negatiivisesti. Opettajat eivät puutu kiusaamisen tarpeeksi
  • Perhekeskuksen työpajassa pohdittiin paljon kiusaamisen ongelmaa sekä keinoja siihen puuttumiseen ja sen ennaltaehkäisemiseen. Suurimmat keskustelua herättäneet aiheet olivat: Ammattilaisten ja aikuisten esimerkki sekä vastuu. Ryhmän hengen parantaminen. Tahojen tavoitettavuus ja kohtaaminen. Kiusaamistilanteiden purku ja siihen puuttuminen. Todettiin lopuksi että kiusaamisen ehkäisy ja siihen puuttuminen on meidän kaikkien toimijoiden tehtävä.

Vaikka kaikkia nuorilta saatuja ideoita ja perhekeskuksen työpajassa nostettuja ideoita ei saatu vielä sovittua käytäntöön asti, ne eivät suinkaan ole turhaa tietoa. Nyt vasta tuon aineistoin käsittely ja hyödyntäminen käynnistyy ja näiden aiheiden työstämistä jatketaan.