Kuntia ei tule jättää yksin kaivostoiminnan edellytysten varmistamisessa – Kittilän, Sodankylän ja Sotkamon kunnanjohtajat ottavat kantaa kaivoslakiin ja kaivosveroon

Kittilän, Sodankylän ja Sotkamon kunnanjohtajien tiedote, 24.8.2021

 

Kittilän kunnanjohtaja Antti Jämsén, Sodankylän kunnanjohtaja Petri Härkönen ja Sotkamon kunnanjohtaja Mika Kilpeläinen näkevät kaivostoiminnan kehittymisessä kunnillensa sekä iloja että merkittäviä haasteita. Kaivostoiminta luo pienille, maantieteellisesti laajoille sekä kasvukeskuksista etäällä sijaitseville kunnille investointitarpeita ja myös kuntien kokoon nähden kohtuuttomia riskejä. Kuntien palvelut tulee mitoittaa mahdollisesti syntyvien uusien kaivoshankkeiden mukaan, eikä palveluiden tulevaa tarvetta voi täysin ennakoida. Kaivostoiminnan tulevaisuus kun riippuu lopulta suhdanteista ja mineraalien maailmanmarkkinahinnoista.

"Kuntien tulee satsata palveluihin sekä rakentaa infraa ja asuntoja kaivosten tarpeisiin, vaikka kaivostoiminnan jatkuvuudesta on huoli", kunnanjohtaja Härkönen toteaa.

"Kaivokset ovat tervetulleita kuntiimme, mutta samalla tulee huolehtia siitä, että kuntamme kestävät suurhankkeiden aiheuttamat palvelutarpeet”, kunnanjohtaja Jämsén sanoo.

Kunnanjohtaja Mika Kilpeläisen mielestä oikea tapa huolehtia kunnista, joihin kaivokset sijoittuvat, on huolehtia verotuksen keinoin niiden taloudellisesta kestokyvystä. “Tämän tulee tapahtua normaalin valtiorahoituksen lisäksi, sillä se ei ota huomioon kaivostoiminnan erityistä riippuvuutta maailmanmarkkinatilanteesta."

Kunnanjohtajat esittävätkin valtiolle ja valtakunnantason päättäjille seuraavaa:

1) Kaivosveron tuotto tulee ohjata kaivospaikkakunnille suoraan kaivoshankkeiden edellyttämien palveluverkko- ja infraratkaisujen rahoittamiseksi. Tämä tulee tehdä valtio-osuusjärjestelmän ulkopuolella ja valtio-osuuksien lisäksi. Nyt valtioneuvoston selvityksen (Kaivosveron vaihtoehdot ja niiden vertailu) pohjalta veron tuotto ohjautuisi kuntien sijaan valtiolle. Kaivospaikkakuntien ja kaivospaikkakuntien lähialueiden kyky vastata valmisteilla oleviin kaivoshankkeisiin omien resurssiensa kautta on riittämätön. Lisäksi maailmanmarkkinahinnoista johtuva kaivostoiminnan syklisyys aiheuttaa sijaintipaikkakunnille kohtuuttoman riskin palvelujärjestelmän vaatimien investointien suuruuteen nähden.

2) Kaivosveron määräytymisperuste tulee olla louhittujen mineraalien arvo- ja tuotanto- tai liikevaihtoperusteinen, jotta riski verotuoton ohjautumisesta Suomen ulkopuolelle voidaan välttää.

3) Kaivoslaissa sijaintipaikkakuntien oikeutta päättää uusien kaivoshankkeiden sijoittumisesta paikkakunnalle tulee lisätä, kuten valiokunnan mietinnössä (Valiokunnan mietintö TaVM 7/2020 vp) todetaan: "Kunnille säädetään oikeus päättää kaavoituksella, onko kaivostoiminta mahdollista kunnan alueella." Myös TEM:n esityksen mukaan kaivostoiminnan sijoittumiselta edellytetään kuntakaavaa.

Kunnanjohtajat Jämsén, Härkönen ja Kilpeläinen haluavat varmistaa, että Suomen valtio ottaa kuntien tarpeet ja taloudellisen haavoittuvuuden huomioon päättäessään kaivosverosta; eivätkä jätä pieniä kuntia yksin kaivostoiminnan edellytysten varmistamisessa.

 

Lisätietoja:

Kittilän kunnanjohtaja, Antti Jämsén, puhelin 040 745 9830, antti.jamsen@kittila.fi
Sodankylän kunnanjohtaja, Petri Härkönen, puhelin 040 1775069, petri.harkonen@sodankyla.fi
Sotkamon kunnanjohtaja, Mika Kilpeläinen, puhelin 044 750 2111, mika.kilpelainen@sotkamo.fi