
Tiedote 16.6.2025, Tunturi-Lapin ja Pellon työllisyysalue
Hyvät Tunturi-Lapin ja Pellon työllisyysalueen asukkaat,
Kesä on saapunut ja työllisyysalueemme toiminta jatkuu vilkkaana! Haluamme tiedottaa teille muutamista tärkeistä asioista, jotka ovat ajankohtaisia kesän aikana.
Työllisyyspalvelut toimivat kesäaikana normaalisti. Käytäthän kesän aikana asioidessa Työmarkkinatorin Asiointi-kanavaa, työllisyysalueen yhteysnumeroa tai valtakunnallista neuvontapalvelua.
Tunturi-Lapin ja Pellon työllisyysalueen yhteystiedot:
Yhteysnumero 016 645 5200, arkipäivisin klo 9–11 ja 12–14 (vain puhelut)
Sähköposti: tyollisyysalue@kittila.fi
Kotisivut: kittila.fi/tyo-ja-yrittaminen/tyovoimapalvelut (työllisyysalueen vastuukunta Kittilän verkkosivut)
Lisäksi: Työvoimapalvelut enontekio.fi, kolari.fi, muonio.fi, pello.fi
Työmarkkinatori-palvelu
Kirjaudu Työmarkkinatorille. Asiointi on Työmarkkinatorilla oleva kanava, jossa voit asioida työvoimaviranomaisen kanssa. Asiointi-osiossa voit esimerkiksi ilmoittautua työnhakijaksi. Tutustu: Työmarkkinatori | tyomarkkinatori.fi
Valtakunnallinen chat-palvelu henkilö-, yritys ja työnantaja-asiakkaille Työmarkkinatori | tyomarkkinatori.fi
Henkilöasiakkaat, valtakunnallinen neuvontapalvelu:
Palveluista tarkemmin: Henkilöasiakkaan neuvontapalvelut | tyomarkkinatori.fi
Työmarkkinatorin sähköisen asioinnin neuvonta ma–pe klo 9–15 puh. 0295 025 505 (su, ru, en, ve)
Työttömyysturvaneuvonta ma–pe klo 9–15 puh. 0295 020 701 (su, ru, en, ve).
Yritys- ja työnantaja-asiakkaat, valtakunnallinen neuvontapalvelu:
Palveluista tarkemmin: Yritys- ja työnantaja-asiakkaan neuvontapalvelut | tyomarkkinatori.fi
Yritys-Suomi-neuvonta ja Työmarkkinatorin käytön neuvonta: ma–pe klo 9–15 puh. 0295 020 500
Yrittäjän talousapu –neuvonta: ma–pe klo 9–15 puh. 0295 024 880
Work in Finland –kansainvälisen rekrytoinnin työnantajaneuvonta: ma–pe klo 9–15 puh. 029 501 6770
Henkilöasiakkaat
Muista ilmoittaa työnhaussasi tapahtuvista muutoksista:
- Muistathan ilmoittaa töiden (myös osa-aikatyöt) alkamisesta ja muista työnhakuun liittyvistä muutoksista Työmarkkinatorin kautta, jotta tietosi pysyvät ajan tasalla!
- Kun jäät työttömäksi, muista ilmoittautua työnhakijaksi Työmarkkinatorissa. Voit tehdä sen myös etukäteen, kun tiedät päivämäärän, jolloin tilanteesi muuttuu.
- Täytä työnhaun aloitusilmoitus Työmarkkinatorin Asiointi-palvelussa huolellisesti! Muistathan esimerkiksi tarkistaa koulutus- ja työhistorian päivämäärät, jotta järjestelmä päästää Sinut eteenpäin. Huom! Yli kaksi vuotta vanhoissa työsuhteissa ja koulutuksissa voit arvioida alkamis- ja päättymisajankohdan.
- Työmarkkinatorin käytön ongelmatilanteet: Sinua auttaa Valtakunnallinen Työmarkkinatorin sähköisen asioinnin neuvonta ma–pe klo 9–15 puh. 0295 025 505 (su, ru, en, ve)
Työmarkkinatorin sähköisen asioinnin neuvonnasta saat apua verkkopalvelujen käyttöön liittyviin kysymyksiin sekä tarvittaessa jatko-ohjauksen muihin sinulle sopiviin palveluihin. - Työttömyysturva-asiat: Valtakunnallinen Työttömyysturvaneuvonta ma–pe klo 9–15 puh. 0295 020 701 (su, ru, en, ve).
Työttömyysturvaneuvonta on valtakunnallinen neuvontapalvelu, josta saat vastauksia työttömyysturvaan liittyviin kysymyksiin.
Häiriötilanteet Työmarkkinatorilla
Jos et ole saanut hoidettua asiaasi Työmarkkinatorin Asiointi-osion häiriön vuoksi toimi näin:
Ota yhteyttä Työmarkkinatorin sähköisen asioinnin neuvontaan ma–pe klo 9–15 puh. 0295 025 505 (su, ru, en, ve)
- Jos et käyttökatkoksien vuoksi ole päässyt hoitamaan asiaasi, yritäthän myöhemmin uudelleen.
- Kun saat asiasi hoidettua, ilmoita aiemmasta ongelmasta asioinnin yhteydessä.
- Muutokset voidaan korjata takautuvasti.
Aurinkoista Kesää!