Tiedote 27.4.2022, Kittilän kunta
Kunnanhallitus merkitsi tiedoksi kunnanjohtajan ajankohtaiset asiat/tiedoksi annettavat asiat
- kunnanvaltuuston ja kunnanhallituksen kokousaikataulut syyskaudelle 2022
- 12.5. kuntataloushankkeen haastattelut luottamushenkilöille ja johtoryhmälle
- 25.4. kestävä kuntatalous verkostoseminaari luottamushenkilöille ja johtoryhmälle
- Alakylän kylätilaisuudesta 25.4.
- Veteraanipäivä 27.4.
- Lapin kuntien kunnanhallituksen kokousten kokousmäärät ja niiden kesto
- Tekijöiden Lappi-hankkeen esittelystä (työhyvinvointikysely, kuntastrategia, työhyvinvoinnin strateginen merkitys) 29. huhtikuuta klo 12-16 valtuustosalissa.
- Kittilän historian taitto on valmis 1. elokuuta, minkä jälkeen kirja menee painoon
- Dynasty 10:n päivitys on syyskuussa
Kunnanhallitus hyväksyi:
- Kittilän kunnan lausunnon jätehuoltomääräysluonnoksesta äänin 5-4. Kunnalla ei ole siitä huomautettavaa.
- Kuntastrategian päivittämisen siirtämisen vuodeksi 2023
- Osallistuminen Digitiekartta ja DigiJoko –hankkeeseen
- Kunnanhallitus esittää jäseneksi Lapin hyvinvointialueen ja kuntien neuvottelukuntaan Pekka Rajalaa ja varajäseneksi Paula Nevalaa
- Kunnanhallitus myönsi eron Jouko Nikkiselle Ounastähti kehittämiskuntayhtymän tarkastuslautakunnan varajäsenyydestä ja esitti tarkastuslautakunnan varajäseneksi Juha Hettulaa
- Kunnanhallitus antoi Lapin ELY-keskukselle maanomistajan suostumuksensa kunnostusraivauksen ja laidunnuksen järjestämiseksi Kittilän kirkonkylän Karjarannan alueelle Kittilän kunnan omistamien kiinteistöjen osalta. ELY-keskuksen tai lammastilan tulee huolehtia aidan kunnossapidosta. Aita tulee sijoittaa siten, että se ei aiheuta haittaa mm. alueella sijaitsevan lintutornin, laavun ja ulkoilureitin käyttäjille.
- Kunnanhallitus hyväksyi Kittilän kunnan lausunnon luonnoksesta valtion väyläverkon investointiohjelmaksi vuosille 2023-2030, jonka mukaan siihen on lisättävä kohtaan 3 Investointiohjelman kokonaisvaikutukset alakohta Vaikutukset huoltovarmuuteen, jossa tuodaan esiin huoltovarmuuden ja kriisivalmiuden osalta oleelliset hankkeet ja kehittämiskohteet.
Samassa yhteydessä on tarkasteltava Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan liikenneverkkoa, pohdittava Suomen ja pohjoismaiden liikenneverkon kehittämistä huoltovarmuuden lisäämiseksi huomioiden muuttunut maailmantilanne.
Kunnan lausunnossa todetaan muun muassa, että investointiohjelmassa ei huomioida riittävästi Lappia, huoltovarmuutta, muuttunutta maailmantilannetta, kriisivalmiuden nostoa ja Lapin huonokuntoisia sorateitä, mikä aiheuttaa liikenneturvallisuus-, ensihoito- ja kalustoriskejä kuntalaisille, matkailuelinkeinolle, teollisuudelle ja puuhuollolle.
Investointiohjelmassa ei myöskään huomioida riittävästi pohjoismaista liikennejärjestelmää, globaalia ulottuvuutta eikä megatrendejä, kuten Ruotsissa, jossa voidaan saada pelkästään Pohjois- ja Keski-Ruotsin junayhteyksien kehittämiseen 6,86 Mrd €. Siitä EU voi rahoittaa 30-50 prosenttia.
Investointiohjelman perusteluja vaikutusten kautta voidaan tasapuolistaa ja selkeyttää muun muassa kevyttä liikennettä, matkailua, yritysten toimintaedellytyksiä ja liikenneturvallisuutta edistäen. Kittilän kunnan osalta on oleellista kirkonkylän kohdalla Kantatien 79 peruskorjaus ja kevyenliikenteen väylän rakentaminen.
Asemakaavan valmistuttua on kevyenliikenteen väylää jatkettava kirkonkylästä Pakattiin, jossa asuu 80 kouluikäistä lasta. Toivottavaa on, että hankkeeseen haetaan rahoitusta Euroopan aluekehitysrahastosta (EAKR).
Investointiohjelmassa on huomioitava paremmin Lapin liikennetarpeet, huoltovarmuus ja alueen kasvun mahdollisuudet, mikä lisää talouskasvua ja turvallisuutta.
Kittilän kunta edellyttää, että alueella olevien valtion tiestöön kuuluvien sorateiden hoitoon ja ylläpitoon kiinnitetään tarpeeksi huomiota erityisesti kelirikkoaikoina.
Kittilässä on sorateitä noin 240 ja päällystettyjä teitä 480 km. Perustienpidon vuosikustannus on sorateillä kunnassa noin 450 000-600 000 ja päällystetyille teillä noin 950 000-1 200 000 €.
Tepaston tie Kittilässä on erittäin huonossa kunnossa, mikä aiheuttaa liikenneturvallisuus-, ensihoito- ja kalustoriskejä kuntalaisille, matkailuelinkeinolle, teollisuudelle ja puuhuollolle.
Tieyhteydellä Nordkapp, Alta, Hetta, Tepasto, Rovaniemi ja Helsinki on Kittilässä tien ainut heikkokuntoinen soratieosuus, joka toimii tulppana pohjoismaisessa liikennejärjestelmässä ja heikentää liikenneturvallisuutta, huoltovarmuutta ja matkailun kehittämisedellytyksiä.
Kittilän kunta edellyttää, että Tepaston tien parantamiseksi laaditaan tarvittavat suunnitelmat ja että se kunnostetaan mahdollisimman pian. Valtion tiestöön kuuluvien sorateiden hoitoon ja ylläpitoon on kiinnitettävä tarpeeksi huomiota etenkin kelirikkoaikoina ja mahdollistettava tarvittava rahoitus. Nyt se on liian alhainen.
Hiilineutraalin ja älykkään liikennejärjestelmän aikaansaamiseksi on huomioitava lentoliikenteen kustannustehokkaampi ja ympäristöystävällisempi käyttö esimerkiksi lentorahdin toimintaedellytyksiä kehittämällä siten, että Kittilän lentoasemalta voidaan kuljettaa lentorahtia, kuten Norjan lohta sen sijaan, että sitä kuljetetaan tiekuljetuksina Helsinki-Vantaalle.
Niin ikään on perusteltua hakea suunnitteluun EU -rahoitusta raideliikenteen sähköistämiseksi Kolariin ja sieltä Kittilän lentoasemalle ja Leville.
Seurannassa on paikallaan hyödyntää digitalisaatiota ja tiekamerajärjestelmää esimerkiksi Lapin sorateiden osalta siten, että se palvelee paremmin tienkäyttäjiä ja tiestön kehittämisestä kiinnostuneita. Toivomme selkeämpää kanavaa, jossa voidaan esittää kohteita investointiohjelmaan.
Kittilän kunta on pinta-alaltaan suuri 8 263km2 ja etäisyydet pitkät. Alueen pääelinkeinot ovat matkailu ja kaivosteollisuus. Kunnassa on 600 000 – 700 000 matkailijaa vuodessa ja Agnico Eaglen Euroopan suurin kultakaivos, joka työllistää alihankkijoineen yli 1 000 työntekijää.
Investointiohjelmassa ei kuitenkaan ole yhtään hanketta Kittilän kunnan alueella. Siksi toivomme, että saisimme hankesuunnitteluun tai parhaassa tapauksessa toteutukseen ainakin seuraavat tiehankkeet seuraavasti lueteltuina siten, ettei kyseessä ole teiden tärkeysjärjestys.
- KT79 liikennejärjestelyjen parantaminen Kittilän kirkonkylän kohdalla
- Pakatin ja Kirkonkylän välisen jalkakäytäväsillan rakentaminen
- Levin ympärystie välillä Hossa – Ounasjoentie jalkakäytävän rakentaminen ja maantien perusparannus
- Köngäs – Raattama -maantien perusparannus/päällystys
- Kittilä – Rovaniemi kunnossapitoluokan nosto
- Kieringin maantien päällystäminen
- Kelontekemän maantie
- Kaukonen-Kallon maantie
- Hanhimaa-Pokka –maantie
- Siitosen maantie
- Kittilä-Ylläs –maantie
- Kittilä-Sodankylä –maantie
Tarkemmat tiedot kokouksen asialistasta ja pöytäkirjasta Kittilän kunnan verkkosivuilta kohdasta Pöytäkirjat ja asialistat: http://dynasty.kittila.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetings&id=6
Kokouksen pöytäkirja julkaistaan sen tarkistamisen jälkeen kyseisellä verkkosivuilla.